marți, 21 august 2012

Sporturi nautice. Scufundarile

Ati facut vreodata scufundari ?

Eu am incercat acum cativa ani si pastrez inca sechelele acestei experiente.

O sa trec peste intrebarea existentiala « de ce vrea omul cu orice pret sa se simta peste cand ne-am chinuit atatea mii de ani sa nu mai fim pesti si sa devenim homo sapiens?! ». Ca fiinte superioare ce suntem, probabil ca avem nevoie de putina decadenta.

Experienta scufundarilor am facut-o pe Ile de Porquerolles, o insula in Sudul Frantei (departamentul Var). Absolut superba de altfel, v-o recomand!


Eram cu un grup de prieteni, care mai facusera scufundari inainte. Pentru mine era « botezul ».

Sa va spun cum se intampla: intai dai banii, foarte multi, acum 4 ani costa 50 de € 20 de minute. Dar nu conteaza, vrei sa experimentezi. La inceput esti chiar entuziasmat si curios.

Apoi te costumezi. Ati putea crede ca ne costumam in ceva asemanator pestilor, ca sa nu-i zapacim, dar nu. Costumatia seamana cu cea a lui Batman sau Cat Women cu o butelie in spinare. Si cu labele de rigoare J

Costumul e foarte greu, mai ales pentru cei mai firavi dintre noi. Deci te asezi repede jos sa nu cazi gramada cu costum cu tot, sa dai dreacu si aer comprimat si sa rupi si salopeta-n cur.


                                                          Inainte de scufundari


Dupa aceasta, barca se duce pe mare, unde e apa mai profunda, iar instructorul iti explica putin cum se va derula toata aventura.

In timp ce barca te balangane in toate partile de-ti vin toti micii inapoi pe gat, unul cate unul…instructorul iti spune despre pericolele la care te supui. Desigur momentul e ales strategic pentru ca daca ai fi stiut de pericolele alea INAINTE sa platesti, niciodata nu te-ai  fi echipat in Batman-peste.

Asadar, ce ti se poate intampla : -in principiu sa crapi in chinuri, dar va detaliez modurile in care poti da benga :

-         -  Sa ai prea multa presiune in sange daca nu faci palierele lejer si daca nu stii sa-ti desfunzi urechile (si sa o termini prin a sucomba)
-          - Sa-ti explodeze timpanul (cu asta poti spune ca ai scapat lejer ; basca pt mine ar fi numai beneficiu pt ca in fine n-as mai auzi senegalezii !!).
-          - Ameteala alterno-barica  (cauzata de diferenta de presiune din cele doua urechi). Pe scurt, informatiile care ajung la creier sunt ala-n-dala si scufundatorul (ca un kamikaze ce-a fost, noooah domnule ii trebuiau senzatii!!) nu mai reuseste sa se repereze in spatiu (si din nou, risca sa dea coltul)
-        -   Toxicitatea gazului (aerul comprimat din butelia care te deseleaza contine -printre altele- dinitrogen si oxigen) care in principiu daca nu se echilibreaza bine cu presiunea poti sa…ati ghicit, dai ortu’ !
-          - Heliumul din butelie contine proprietati halucinogene- care dau euforie, angoasa sau comportament irational- care toate astea duc la…intalnirea cu Moartea !!
-        -   Intoxicatia cu dioxid de carbon, daca de exemplu te-ai agitat prea mult

Bineinteles nu trebuie sa iei avionul curand dupa scufundari, pentru ca diferenta de presiune debusoleaza creierul si risti sa…O MIERLESTI !!

Dupa aceasta explicatie nemaipomenita, personal m-a apucat o teroare de imi venea sa las instant tot si sa ma intorc inotand pana la Bucuresti !

Ma luase si raul de la balanganitul barcii, soarele imi inmuia creierasii…si asteptam cu inima-n gat (alaturi de micii reveniti) sa-mi vina randul.
 Toti supravietuitorii care se scufundasera inaintea mea si ieseau din apa spuneau ca a fost « genial !! » (cred ca gaseau mai ales genial faptul ca scapasera cu viata!!)

Imi vine in fine randul…
Trebuie sa scuipi in masca daca vrei sa vezi ceva in adancime. N-am scuipat pentru ca mi-era frica sa nu vomit direct in ea- ceea ce ar fi scazut drastic vizibilitatea.
Asadar mi-am pus masca, instructorul m-a invatat consemnul (pentru "sunt inca viu") si tzusti in apa.

Am coborit la doi metri, nu vedeam decat printr-o gaurica de marimea unei unghii pt ca nu scuipasem in masca. In plus cand respiri din tubul ala se aude ca in filmele de groaza cand se aude respiratia monstrului care se apropie : « Hu-hu-hu-hu »

In fine, cer sa urcam la suprafata, ii spun instructorului ca vreau sa ne oprim, imi zice ca n-am facut decat 5 minute si el nu vrea sa ma pacaleasca, mai am 15 minute. Plus "sa vedeti coralii, pestii, anemonele, toate minunatiile din adancuri…" 
Imi venea sa-i spun « Da-le dreacu, ca le vad la televior !! Am supravietuit pana acum fara sa le vad, voi supravietui si de-acum incolo !! In fine, daca supravietuiesc dupa scufundarile astea… »

Obligata, si mai ales jenata fata de ceilalti prieteni, am recoborit in adancuri.

Nu am vazut mare branza, era intuneric, imi amintesc de niste pestisori care nu intelegeau ce dreacu facem si ce vrem de la ei ca nici momeli n-aveam (« Ok, you want me to show you a good time, godda pay ! »), iar eu in tot acest timp imi spuneam : « Sa nu mor, sa nu mor, sa nu mor, da, pesti, corali, melci, ok, whatever, sa nu mor, aoleu ce bine-ar fi sa nu mor… »

Am urcat intr-un final la suprafata, lesinata si speriata de moarte, si mai ales fericita ca specia mea a evoluat la homo sapiens si eu nu mai am nostalgii dupa stadiul de peste!

Nu stiam de ce se cheama scufundarile ‘sport’, ca nu mi se parea cine stie ce sportiv ca activitate. Dar cred ca am slabit de frica vreo 4 kile in dupa amiaza aceea...

Pentru mine scufundarile au fost la fel de naturale pe cat ar fi datul cu parapanta pentru un elefant.

Traiasca sporturile pe uscat!!



                                   Eu respirand adanc, dupa scufundari...

4 comentarii:

  1. Am ras atat de mult la postul asta... I feel the same way!!! Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca a placut la cineva!! N-am avut impresia ca a inregistrat mare succes ca post dar eu chiar m-am distrat cand l-am scris! :)

      Ștergere
  2. Nu te lasa pacalita de tacerea oamenilor. Par exemple, ieri cand iti scriam raspuns la o postare mi-a picat netul si m-am lasat pagubasa (sper sa nu se intample asta si acum...). Daca as avea timp (oricum mai mult decat pentru citit, si-acesta e "furat") ti-as raspunde la fiecare post.
    Bravo!Din cauza ta m-am culcat la trei azi noapte si ieri n-am invatat mare lucru....
    Anca

    RăspundețiȘtergere